18.4.2018

J: Pääsykokeeseen valmistautumista

Kaunista keskiviikkoa! Tänään lääkiksen pääsykokeeseen on enää neljä viikkoa aikaa, joten alkaa olla aika suunnata katse pääsykoepäivään. Onko loppukiri jo aloitettu? Entä pääsykoetta edeltävät päivät, joko ne on suunniteltu? Edelleen ehtii vaikka ja mitä, kunhan saa hermot pidettyä hallinnassa. Tsemppiä viimeisiin viikkoihin kaikille hakijoille! Nyt J:n mietteisiin. Teksti ja kuvat: J.

Opiskelu on luonnollisesti yksi pääsykokeeseen valmistautumisen tärkeimmistä tekijöistä. Siis siinä tapauksessa, että kokeeseen vaaditaan jonkun etukäteisaineiston opiskelua. Nykyään aika moni pääsykoe on sellainen, että niihin ei ole mitään tiettyä aineistoa, jolloin kannattanee tutustua muuhun alan kirjallisuuteen erilaisten artikkeleiden kautta. Etenkin tällöin, kun ei ole mitään tiettyä etukäteisaineistoa, muu kuin opiskelemalla valmistautuminen nousee tärkeäksi.




Olen itse jännittäjä-tyyppi ja sen vuoksi pidän todella tärkeänä valmistautua henkisesti pääsykokeeseen. Uskon, että henkisesti valmistautumalla saan pidettyä jännityksen kurissa ja siten se ei pilaa koesuoritusta. Tällä hetkellä pääsykoe ei vielä jännitä, mutta varmasti jännitys alkaa pikkuhiljaa nousta, koska kokeeseen on enää alle kuukausi aikaa. Opiskelujen suhteen mulla on tosi hyvä fiilis ja usko omaan osaamiseen ja tekemiseen on korkea, mutta minua huolettaa, että jännitys pilaa koko koesuorituksen. Tämän vuoksi olen ajatellut, että koitan parhaani valmistautua etukäteen koepäivään, jotta minua ei jännittäisi niin paljon. Minulla on kokemusta siitä, että jännityksen takia koesuoritus menee täysin pieleen, joten koitan tällä kertaa tehdä kaiken mahdollisimman varman päälle.

Olen etsinyt tietoa koepäivän kulusta ja esimerkiksi siitä, millaisissa tiloissa koe tehdään ja koittanut mielikuvaharjoitella koepäivää. Harjoituskokeita olen tehnyt eri paikoissa, jotta saisin tuntumaa siihen, miltä tuntuu tehdä uudessa paikassa ja uusien ihmisten ympäröimänä. Lisäksi olen kokeillut erilaisia eväitä, vaatteita ja jopa korvatulppia, jotta löytäisin mahdollisimman optimaaliset välineet koepäivään. Harjoituskokeissa olen myös hionut koetaktiikkaani kuntoon ja olenkin löytänyt mielestäni minulle hyvän tavan edetä kokeessa.




Opiskeluissa on edennyt vielä kuten ennenkin, mutta ensi viikolla alan kertaamaan vanhoja juttuja, jotta ne olisivat hyvin muistissa. Enää en siis opettele mitään uutta, vaan vahvistan vanhan osaamista, jotta olisi varma olo sitten kokeessa. Koen, että varmuus omasta tekemisestä on yksi jännitystä vähentävä tekijä. Kun on varma omasta osaamisesta, voi rauhoitella itseään siitä, että käy ”vaan” näyttämässä oman osaamisen kokeessa. Varmuutta, positiivista mieltä ja tsemppiä olen koittanut harjoittaa esimerkiksi pohtimalla, missä asioissa olen hyvä. Uskon, että positiivisiin asioihin keskittymällä on enemmän energiaa ja silloin myös oppii tehokkaammin. Aina välillä kuitenkin käy niin, että tulee kamala epäuskon tunne ja silloin se tunne pitää vain hyväksyä ja antaa tunteen tulla ja mennä, eikä jäädä siihen roikkumaan ja tai pohtimaan sitä. Jotta koepäivänä voisin hillitä jännitystä mahdollisimman paljon, olen myös harjoitellut erilaisia rentoutumisharjoituksia. Tarkoituksenani olisi, että voisin ennen koepäivää ja koepäivänä sitten rentoutumisen kautta saada vähennettyä jännitystä.




Kuvat on valittu kevään ensimmäisten kärpästen kunniaksi. Tsemppiä ja energiaa kaikille pääsykoekevään loppuhuipennukseen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kommentoit ♥