20.9.2017

J: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

On jälleen keskiviikko ja J:n vuoro kertoa valmistautumisestaan vuoden 2018 pääsykokeeseen. J:n ensimmäinen postaus löytyy täältä. Tänään saatte lukea timanttista asiaa suunnitelmista, aikatauluista ja materiaaleista. Teksti ja kuvat: J.


Suunnittelemisesta

Olen aina ollut suunnitelmallinen ja järjestelmällinen ihminen. Jossain vaiheessa olin suunnitellut elämääni hyvin tarkasti ja pitkälle. Suunnitteleminen on tärkeää ja kivaa, mutta siinäkin liika on liikaa. Suunnittelemisessa on mielestäni hyvä muistaa ainakin kaksi asiaa; älä jumahda suunnitteluvaiheeseen ja pakoile toteutusvaihetta sekä muista, että suunnitelmat muuttuvat. Tämän ympäripyöreän alun jälkeen voidaan siirtyä oikeaan aiheeseen eli lääkikseen hakuun.

 


Aiempia suunnitelmia

Lääkis on kuulunut suunnitelmiini useita kertoja. Teini-ikäisenä minulle oli selvää, että minusta tulee lääkäri ja silloin oli helppo ajatella, että lääkikseen vaan mennään. Lukion aloitin lääkis mielessäni ja suunnittelin kurssivalintoja sen mukaan. Ne suunnitelmat eivät pitäneet ja abikeväänä hain opiskelemaan aivan muuta alaa. Muistan kuitenkin ajatelleeni opintojeni alussa, etten tule sieltä valmistumaan, vaan haen lääkikseen heti seuraavana keväänä. Aloittamani opintoni veivät mennessään. Suoritin opintoni loppuun ja siirryin työelämään. Alanvaihto ja lääkis ovat kuitenkin kummitelleet ajatuksissani useita kertoja. Viime kesänä, koko kevään pohdinnan jälkeen, päätin, että yritän ainakin kerran hakea tosissaan lääkikseen. En halua harmitella koko loppuelämääni, etten koskaan edes yrittänyt. Päätin myös, että jatkoa pohdin sitten tuloksien tulemisen jälkeen. Kesällä hain tietoa pääsykokeista ja tein alustavan lukusuunnitelman.

Aikasuunnitelmia

Kuten jo aiemmin kerroin, halusin aloittaa minulle vaikeimmasta ja jättää todennäköisesti helpoimman viimeiseksi sekä jättää tarpeeksi aikaa ja joustoa lukusuunnitelmaani vapaa-ajalle ja työn vaihtelevuudelle. Koska työaikani vaihtelee viikosta toiseen, välillä olen aikataulusta myöhässä, välillä taas edellä. Olen huomannut, että minulle on tärkeää aikatauluttaa etukäteen seuraavan viikon opiskeltavat asiat kalenteriin sunnuntaina ja että olen tehokkaimmillani aamulla.

Olen jakanut opiskeluajan kahteen osaan eli syksyyn ja kevääseen. Syksyllä on tarkoitus opiskella ja kerrata perusasiat (1-2 vko/kurssi) sekä samalla kartoittaa omaa osaamista, heikkouksia ja vahvuuksia. Kevään olen varannut osaamisen syventämiseen ja soveltamiseen. Miten sinä olet jakanut aikaasi eri aineiden kesken tai rytmittänyt kokonaislukuaikaa uuden opettelun ja kertaamisen tai syventämisen kesken?




Materiaalisuunnitelmia

Suunnittelin, että opiskelen ensin ja ainakin tämän ”perusvaiheen” kirjastosta löytyvillä lukiossa käytettävillä materiaaleilla ja vasta keväällä tai jos kirjaston materiaalit tuntuvat kovin haasteellisilta saada, ostan itselleni jotain. Olen kuullut, että ainakin Valmennuskeskuksen materiaalit ovat olleet toimivia perusoppimisen syventämisessä. Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt myös MAFY:n lataamista omalle koneelle. Mitä materiaalia sinä olet käyttänyt tai aiot käyttää ja miksi?




Pohdintaa tällä hetkellä aiheuttavat


Viime viikolla olen pohtinut, pitääkö aineiden ominaisuuksia tai valmistustapoja opetella. Kemian 4. kurssissa niitä käsitellään mielestäni paljon, mutta onko niiden opettelusta hyötyä. Toki jokin käsitys tulee olla, mutta kuinka yksityiskohtainen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kommentoit ♥